Mad Media Blog

Lees hier de laatste marketing, sales en inbound blogs.


Usability: is jouw website écht gebruiksvriendelijk?


Usability: wat is dat?

Usability, oftewel: gebruiksvriendelijkheid is de mate waarin jouw website ‘vriendelijk’ is voor de gebruiker. Dit betekent eigenlijk: hoe gemakkelijk en fijn is het voor de gebruiker om jouw website te gebruiken? Usability is dus letterlijk vertaald: de mogelijkheid om iets te gebruiken. Maar hoe wordt dit bepaald? Beakdal noemt in zijn artikel een aantal punten waar een hoge usability aan moet voldoen.

  • Het gebruik kost geen mentale inspanning.
  • Er kunnen nauwelijks tot geen fouten gemaakt worden tijdens het proces
  • Het draagt bij aan de snelheid waarmee de gebruiker de juiste informatie kan vinden

Als jouw website niet of niet helemaal geoptimaliseerd is het op het gebied van usability kan dit negatieve effecten hebben op de gebruikerservaring van je bezoekers. Dit zorgt ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid op je website negatieve gevolgen heeft voor jezelf. Bezoekers zullen niet lang op jouw website willen blijven en dit zorgt voor een hoger bouncepercentage.


Usability of user experience?

User Experience (UX) en usability liggen misschien heel dicht bij elkaar, maar toch is het niet hetzelfde. UX: de ervaring die de gebruiker heeft met jouw website. Usability: het gemak die de gebruiker heeft tijdens de interactie met jouw website. Natuurlijk kan de gebruiker geen goede ervaring hebben met jouw website als deze niet gebruiksvriendelijk is. UX heeft meer te maken met design en de algehele ervaring, waarbij usability meer draait om de techniek en of deze goed werkt. Op onderstaande afbeelding van T. Liu kan je duidelijk zien wat het verschil is tussen usability en UX

 

Wat zijn de resultaten van een goede usability?

In webdesign is usability misschien wel het belangrijkste begrip. De gebruiker van de website bepaalt namelijk hoe succesvol jouw website wordt. Als jouw website niet gebruiksvriendelijk is zal je snel bezoekers kwijtraken. Dit zijn de resultaten van een gebruiksvriendelijke website:

Op de korte termijn
Gebruiksvriendelijkheid op de korte termijn heeft vooral te maken met de conversie ratio. Op korte termijn heeft gebruiksvriendelijkheid als voordeel dat de conversie ratio verhoogd kan worden. Als je geen gebruiksvriendelijkheid op je website hebt kan dit zorgen voor een hoog bouncepercentage omdat de gebruiker zonder enige interactie de website verlaat.

Op de lange termijn
Op de lange termijn kan usability zorgen voor meer loyaliteit met de klanten. Hoe gemakkelijker het gebruik van jouw website is voor de bezoekers, hoe eerder zij terug komen naar jouw website.


Een lange laadtijd is slecht voor de gebruiksvriendelijkheid?

Snelheid is een belangrijk onderdeel van usability. Bezoekers van jouw website moeten gemak ervaren en zitten vaak niet te wachten op een lange laadtijd. Als bezoekers te lang moeten wachten voordat de pagina geladen is, zullen zij sneller afhaken. Jacob Nielsen is een specialist in usability. In zijn onderzoek neemt hij dit onderwerp onder de loep. Een aantal conclusies uit zijn onderzoek: 

  • 0.1 seconden: de gebruiker heeft het gevoel dat hij direct reactie heeft op zijn actie.
  • 1 seconde: de gebruiker voelt een vertraging, maar voelt nog steeds dat hij controle heeft over de situatie.
  • 10 seconden: tot en met 10 seconden na de actie heeft de gebruiker nog aandacht voor hetgeen waar hij mee bezig is. Hierna begint de gebruiker te denken aan andere dingen en haakt hij hoogstwaarschijnlijk af.

Over het algemeen zijn een aantal seconden al genoeg om een onaangename gebruikerservaring te creëren. Zijn de vertragingen te lang? Dan kan je zo de helft van je bezoekers kwijtraken. 


Wat kunnen wij voor jou doen op het gebied van usability?

Wij bij Mad Media weten als geen ander hoe belangrijk een goede gebruikerservaring is. Wij maken al jarenlang user-friendly websites en weten precies hoe bezoekers gebruik maken van websites, wat zij belangrijk vinden en wat valkuilen zijn. Wil jij weten of jouw website user-friendly is of wil jij een nieuwe website die vanaf het begin user-friendly is gebouwd? Schroom niet en neem contact met ons op via onderstaand formulier.

Ja, ik wil mijn omzet verhogen!


Download Whitepaper SEO Trends 2019