SEO trend 9: Structured data

Krijg een hogere CTR met structured data

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1

12 seo trends ebook

Alle SEO trends in één handig overzicht? Download de whitepaper: SEO trends 2019!

Download


Wat is structured data?

Zoekmachines worden steeds slimmer en begrijpen complexe informatie steeds beter. Toch moeten we Google af en toe nog een beetje helpen met het begrijpen van bepaalde informatie. Eigenlijk is structured data ook een manier om aan Google te vertellen welke informatie er op jouw website staat. Structured data geeft de betekenis van een stukje informatie aan Google en maakt het begrijpbaar voor zoekmachines.

We helpen Google al op diverse manieren bij het begrijpen van de informatie op onze website. Zo geven we afbeeldingen een alt-tekst, waardoor Google begrijpt wat er op de afbeelding staat en gebruiken we meta descriptions op onze websites om Google te vertellen wat er op de pagina te vinden is.

Afbeeldingen met alt-tekst

Je kunt afbeeldingen voorzien van een alt-tekst. Google is heel slim, maar kan niet zien wat er op een afbeelding staat. Door een alt-tekst, oftewel beschrijving, toe te voegen aan een afbeelding kan je Google vertellen wat er op de afbeelding te zien is. De alt-tekst vertelt dus aan de zoekmachine waar de afbeelding over gaat. Als één van de afbeeldingen op je website om wat voor reden dan ook niet kan worden weergegeven, dan ziet de gebruiker de door jouw ingevoerde alt-tekst.

Meta descriptions

Een meta description werkt een beetje hetzelfde als een alt-tekst. Maar in plaats dat er aan de zoekmachine wordt verteld wat er op een afbeelding te zien is, vertelt een meta-description wat er op een pagina te vinden is. De grijze tekst in de onderstaande afbeelding is een meta description. Met een meta description optimaliseer je een website, hierdoor heb je dus ook een grotere kans om hoger in de zoekresultaten te komen.

Optimaliseren van de content

Je optimaliseert je content door het begrijpelijk te maken voor zoekmachines, zodat zij deze beter kunnen aanbieden aan (be)zoekers. Met structured data kun je bijvoorbeeld aan Google vertellen waar bepaalde content voor staat. Deze informatie wordt vervolgens weergegeven als rich snippets.

Wat zijn rich snippets?

Van rich snippets heb je misschien wel een keer gehoord. Eerder schreven wij al een artikel over featured snippets, maar wat zijn rich snippets eigenlijk? Om in de zoekresultaten van Google een beetje op te vallen kun je gebruik maken van rich snippets. Dit is een extra regel waarin bijvoorbeeld de bereidingstijd van een recept staat, reviews of een productnaam. Verschillende soorten rich snippets:

  • Producten
  • Recepten
  • Evenementen
  • Lokale bedrijven
  • Reviews

Producten

Voor producten kan je met rich snippets zorgen dat bijvoorbeeld de prijs of de voorraad wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Recepten

Rich snippets voor recepten zijn handig wanneer je wilt aangeven hoelang de bereiding duurt van een bepaald gerecht of bijvoorbeeld hoeveel calorieën er in het gerecht zitten. Op de onderstaande afbeelding zie je in de derde regel een voorbeeld van zo’n rich snippet.

Evenementen

Rich snippets worden ook gebruikt voor het weergeven van evenementen. Zo kan je rich snippets instellen waarin de datum van bepaalde evenementen zichtbaar is. Op deze manier valt het niet alleen op in de zoekresultaten. Zo’n rich snippet geeft ook direct de informatie weer waarnaar wordt gezocht.

Reviews

Zoals in het voorbeeld bij recepten ook te zien is kan je een rich snippet toevoegen met reviews. De gebruiker ziet direct wat de beoordeling is van de website en hoeveel mensen een beoordeling hebben gegeven op deze website.

Hoe pas je structured data toe ?

Door structured data toe te passen vertel je eigenlijk aan Google dat de 1 uur en 40 minuten (zie bovenstaande afbeelding) staat voor de bereidingstijd. Hierdoor snapt Google dat dit de bereidingstijd is en niet zomaar een getal. Structured data toepassen moet met een speciale codetaal. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Schema.org. Schema.org is dus de taal die zorgt voor structured data op je website. Met Schema.org voeg je in feite geen structured data toe, maar zorg je ervoor dat er structuur wordt aangebracht aan de bestaande data van je website. JSON-LD is een andere taal waarmee structured data kan worden geschreven.

Advies over zoekmachine optimalisatie?

Wil jij meer weten over structured data? Of wil jij een nieuwe website of webshop? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier. Wil jij heel je website optimaliseren voor zoekmachines? Ook dan ben je bij Mad Media aan het juiste adres. Wij doen een gratis SEO scan en geven vrijblijvend advies over de verbeterpunten van jouw website.

Topics:
  • SEO
  • optimalisatie
  • structured data