SEO trend 12: Snelheid

Snelheid bepaalt jouw positie in de zoekresultaten

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1

 

12 seo trends ebook

Alle SEO trends in één handig overzicht? Download de whitepaper: SEO trends 2019!

Download


Verbeter de snelheid van je website en wordt beter gevonden

Hoe goed je ook je best doet om online gevonden te worden, het is nog altijd Google die bepaalt of jouw website in de zoekresultaten voor komt. Google wil haar gebruikers zo goed mogelijk helpen, daarom zet het onder anderen artificial intelligence in om de intentie achter de zoekopdracht beter te begrijpen. Maar ook snelheid is één van de factoren waar de zoekmachinegigant rekening mee houdt. De snelheid van je website bepaalt niet alleen of je beter gevonden wordt, maar ook of jouw website gebruiksvriendelijk is.

Voorkom negatieve gebruikerservaringen

Wist je al dat 40% van de websitebezoekers een website verlaat als het langer dan drie seconden duurt voordat de website volledig geladen is? Dat zorgt voor een hoger bouncepercentage en een kortere dwell time. Dit zijn twee van de vier gebruiksvriendelijkheid signalen die Google hanteert om de gebruikerstevredenheid van websites te meten. Als de snelheid van je website ervoor zorgt dat deze factoren negatief beïnvloed worden, krijgt Google het signaal dat jouw website niet relevant genoeg is voor de eindgebruikers. Dit heeft zeer negatieve gevolgen voor de vindbaarheid van je website.

Als je een trage webshop hebt is 79% van de kopers minder geneigd om opnieuw een aankoop te voltooien. Als je meer bezoekers op je website wilt die meer conversies verrichten is de snelheid van je website dus essentieel. Een trage website zorgt namelijk voor een negatieve gebruikerservaring. Een negatieve gebruikerservaring geeft zoekmachines het signaal dat je website niet relevant genoeg is. Dat heeft als gevolg dat je website minder goed te vinden is via deze zoekmachines en daarom zullen minder gebruikers je website bezoeken. En dat betekent automatisch dat het conversiepercentage omlaag schiet.

Test de snelheid van je website

Ben jij benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van snelheid? En welke factoren ervoor zorgen dat je website als traag ervaren wordt? Er zijn online verschillende tools beschikbaar die je website door de molen halen om de snelheid te testen. De twee meest gebruikte (gratis) tools zijn Google PageSpeed Insights en GTMetrix. Het voordeel van deze tools is dat ze jouw website niet alleen een score geven, maar ook aangeven wat je eraan kunt doen om de snelheid te vergroten. Beide tools kijken naar de snelheid van zowel de mobiele als de desktopversie van je website en geven ook voor beide versies de mogelijke verbeterpunten aan. Let op: deze tools testen alleen de snelheid van de homepagina. Wil je de snelheid van andere belangrijke pagina’s weten? Vul dan de volledige URL van die betreffende pagina in.

Tot zover klinkt dat best handig, toch? Je weet nu hoe deze tools je website beoordelen en je weet wat de verbeterpunten zijn om de snelheid te optimaliseren. Waarschijnlijk stuit je nu wel op een probleem, want om de verbeterpunten door te voeren moet je écht verstand hebben van wat je doet. Als jij hier iemand, waarschijnlijk een developer, voor in dienst hebt is dat geen probleem, want dan kun je diegene vragen om de wijzigingen door te voeren. Maar, als jij de website volledig zelf hebt ontwikkeld en je geen kaas hebt gegeten van lastige programmeertalen zit je waarschijnlijk met je handen in het haar. Geen paniek! Wij hebben gespecialiseerde developers in dienst die je hier graag bij helpen.

Wat je (wel) zelf kunt doen om je snelheid te verbeteren

1. Hosting

Het is heel belangrijk dat je een goede hosting provider kiest. Als iemand jouw website wilt bezoeken dan vraagt hij aan zijn browser om het antwoord dat de server heeft. De vraag is dan de link naar jouw website die de gebruiker in zijn browser invult en het antwoord is de website zelf. Als het lang duurt voordat de server het antwoord kan geven, ook wel de reactietijd van de server genoemd, zorgt dit ervoor dat het lang duurt voordat je website volledig geladen is. Er zijn heel veel hosting providers, die allemaal verschillende prijzen hanteren. Als de prijzen voor de hosting laag zijn kun je ervan uitgaan dat je de server met heel veel andere websites deelt. Dat zorgt vaak voor een langere reactietijd van de server, waardoor je website dus iets langzamer is. Als jij een website hebt die heel veel functionaliteiten biedt, dan kan dat funest zijn voor de snelheid en dus de gebruikerservaring van je website.

2. Optimaliseer afbeeldingen

Daarnaast kun je zelf de afbeeldingen optimaliseren. Zorg ervoor dat de foto’s op je website niet te groot zijn, zowel qua formaat als bestandsgrootte. Je kunt afbeeldingen online heel eenvoudig en gratis optimaliseren. Via de tool PicResize (foto) kun je zelf aangeven welke afmetingen je wilt voor je afbeelding.

Je kunt er voor kiezen om de vooraf ingestelde instellingen te gebruiken, of zelf de door jou gewenste afmetingen in te vullen. Als je de verkleinde afbeelding vervolgens download, is het eerste deel van het optimaliseren van de afbeelding gedaan. Daarna moet je alleen nog de bestandsgrootte van de afbeelding verkleinen. Daarvoor raad ik het veel gebruikte en zeer gebruiksvriendelijke TinyJPG aan. Via de tool kun je per keer maximaal twintig foto’s van maximaal 5 MB per stuk verkleinen.

3. Upload geen video’s op je website

Huh? In dit artikel zei ik juist dat video’s je online vindbaarheid vergroten en dus super belangrijk zijn. Dat is ook zo. Video’s zijn vaak heel zwaar en als je deze direct op je website uploadt, dan zorg je ervoor dat je website heel langzaam wordt. Upload je video’s dus eerst op YouTube of Vimeo en sluit ze vervolgens in op de gewenste plek op je website. Op deze manier verzwaar je niet je eigen website, maar maak je gebruik van de servers van YouTube.

4. Verminder het aantal redirects

Als je de URL van één van de belangrijkste pagina’s op je website verandert, is het handig om een redirect in te stellen naar de nieuwe link. Dit zorgt ervoor dat gebruikers niet op doodlopende link klikken en op een niet bestaande pagina terechtkomen. Zorg er echter voor dat het aantal redirects niet gigantisch is. Als dit wel zo is, dan moet de hele lijst met redirects namelijk elke keer als er iets opgevraagd door de server ingelezen worden. Dit neemt een hoop tijd in beslag en werkt dus nadelig voor de snelheid van je website.

Hulp nodig met SEO?

Is jouw website momenteel heel erg langzaam en merk je dat het aantal bezoekers en conversies daardoor terugloopt? Maar heb je geen idee hoe je de uit de test verkregen verbeterpunten kunt doorvoeren voor een hogere snelheid en heb je niemand die het voor je kan doen? Laat ons je dan helpen! Wij kunnen de snelheid van jouw huidige website verbeteren zodat je in het vervolg geen bezoekers en conversies meer misloopt. Heb je op dit moment nog geen website, maar wil je er wel één? Ook daar kunnen wij je bij helpen!

Topics:
  • SEO
  • optimalisatie
  • google