Seo Trends 2019

 

SEO Trends 2019

 

Download Whitepaper SEO Trends 2019

SEO Trend #1: Google Assistant

De opkomst van virtuele assistenten zoals Google Assistant maakt zoekopdrachten uitvoeren een stuk makkelijker. Niet alleen veranderen geschreven zoekopdrachten in gesproken zoekopdrachten, maar ook de zoekwoorden die gebruikt worden veranderen. Consumenten die gebruik maken van Google Assistant spreken vaak in volledige zinnen tegen de virtuele assistent, net alsof het een echt mens is. 

 

Zo komt er een verschuiving van short tail zoekwoorden naar long tail zoekwoorden Met virtuele assistenten zoeken mensen bijvoorbeeld niet meer alleen: ‘rijbewijs halen’, maar eerder: ‘Waar kan ik het beste mijn rijbewijs halen?’. Door deze nieuwe manier van zoeken is het dus belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Antwoorden die virtuele assistenten geven zijn vaak afkomstig uit Featured Snippets. Dit is een korte uitleg die direct antwoord geeft op de zoekopdracht. 

 

Tips

  • Bepaal de juiste zoekintentie zodat je de juiste zoekwoorden kunt bepalen.
  • Optimaliseer je SEO pagina’s voor featured snippets, zodat virtuele assistenten jouw content voorlezen wanneer de gebruiker zoekt.

 

SEO Trend #2: Voice search

Voice search is een niet te missen trend op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Uit een internationaal onderzoek blijkt dat in 2020 maar liefst 30% van alle zoekopdrachten een gesproken zoekopdracht zal zijn. Je hebt voor een gesproken zoekopdracht geen scherm nodig, vandaar dat het een populaire manier van zoeken is tijdens het koken of autorijden.

Voice search kenmerkt zich doordat de zoekopdrachten vaak long tail zoekwoorden zijn, in tegenstelling tot geschreven opdrachten. Het voordeel van long tail zoekwoorden is dat de zoekintentie van de gebruiker eigenlijk direct duidelijk is. Iemand die een zoekopdracht intypt, zoekt bijvoorbeeld op “laptop kopen”, terwijl een gesproken zoekopdracht “waar kan ik het best een laptop kopen?” kan zijn.

 

Tips

  • Houd tijdens het schrijven van je SEO pagina’s rekening met long tail zoekwoorden.
  • Geef antwoord op specifieke vragen.

 

 

SEO Trend #3: AMP

Accelerated Mobile Pages, oftewel AMP zijn webpagina’s die zijn geoptimaliseerd voor mobiel. Dit zorgt ervoor dat de pagina’s sneller worden geladen om zo de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Dit kan omdat de pagina’s worden gestript en bepaalde elementen, die de laadtijd vertragen, van de styling worden weggelaten.

Er bestaan verschillende plugins voor WordPress die pagina’s kunnen veranderen in AMP. Deze plugins werken echter niet altijd even goed, dus het is belangrijk dat je dit door iemand laat installeren die er verstand van heeft.

 

Tips

  • Zorg dat je AMP laat installeren door iemand die er kennis van heeft.
  • Zorg dat je op de hoogte bent hoe mensen jouw content lezen en bekijken op mobiel.

 

 

SEO Trend #4: Mobile first

Een aantal jaar geleden gebruikte vrijwel iedereen een desktop computer om op internet te gaan. Vandaag de dag is het aantal apparaten waarmee je op internet kunt ontzettend groot. Sinds de opkomst van de smartphone is het aantal desktop gebruikers flink gedaald: 50% van al het internetverkeer komt tegenwoordig vanaf een mobiel apparaat.

Het is daarom als website eigenaar heel erg belangrijk om je website niet meer voor een desktop te ontwikkelen, maar de mobiele gebruiker in je hoofd te houden. Sterker nog: je moet je website ontwikkelen vóór een mobiele gebruiker. Omdat Google haar gebruikers steeds beter van dienst wil zijn, krijgen ‘mobile first-websites’ zelfs voorrang in de zoekresultaten op andere websites.

 

Tips

  • Test je website altijd op mobiel om te kijken of de mobiele ervaring voor de gebruiker goed is.
  • Hou er rekening mee dat Google ook mobile first indexeert. Google geeft goed werkende mobiele websites voorrang in de zoekresultaten.

 

 

SEO Trend #5: Blockchain

Veel mensen denken gelijk aan cryptocurrency als ze het woord blockchain horen. Maar ook binnen online marketing speelt blockchain een zeer belangrijke rol. En deze rol zal in 2019 alleen nog maar verder toenemen. Omdat blockchain voor een gedecentraliseerd systeem zorgt, komen producent en eindgebruiker direct met elkaar in contact.

Dit zorgt voor een veilige manier van informatieoverdracht, zonder dat hier tussenpersonen voor nodig zijn. Er komen steeds meer browsers en netwerken die aangedreven worden door de blockchain technologie, met als doel om de huidige monopolie van Google en Facebook op digitale advertenties te doorbreken.

 

Tips

  • Transparantie is (altijd) belangrijk. Maak duidelijk dat je werkt met blockchain en je zult direct als innovatief worden gezien, waardoor je direct opvalt.
  • Zorg voor samenwerkingen met influencers uit de online marketing en/of blockchain wereld, om zo binnen korte tijd veel aandacht te genereren

 

 

Download Whitepaper SEO Trends 2019

SEO Trend #6: Artificial intelligence

Door de opkomst van voice search bestaan steeds meer zoekopdrachten uit long tail zoekwoorden. Deze zoekopdrachten zijn vaak zeer doelgericht, omdat gebruikers heel specifiek zoeken. Veel van deze long tail zoekwoorden zijn nieuw voor Google, omdat ze voor het eerst worden uitgevoerd.

Om de zoekintentie achter deze nieuwe zoekopdrachten beter en sneller te kunnen beantwoorden zet het bedrijf artificial intelligence in. Google gebruikt artificial intelligence daarnaast voor nog veel meer nieuwe toepassingen, zoals Google Duplex en Smart Compose.

 

Tips

  • Kijk naar de mogelijkheden om long tail zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn goedkopere zoekwoorden om mee te adverteren en omdat de concurrentie laag ligt kun je gemakkelijk topposities in zoekmachines bereiken.
  • Optimaliseer je website voor Featured Snippets. Artificial intelligence zorgt namelijk voor een afname van het aantal bezoekers, waar Featured Snippets het aantal bezoekers juist kan vergroten.

 

 

SEO Trend #7: Usability

Usability is misschien wel het belangrijkste begrip in webdesign. Usability betekent gebruiksvriendelijkheid en vertelt dus letterlijk hoe usable jouw website is. Maar, wanneer is iets eigenlijk gebruiksvriendelijk?

  • Het kost geen mentale inspanning tijdens het gebruik
  • Er kunnen geen fouten gemaakt worden tijdens het gebruik
  • Het helpt bij de snelheid waarmee de juiste informatie gevonden kan worden

Naast usability is ook User Experience (UX) zeer belangrijk als je een succesvolle website wilt hebben. UX gaat meer over de ervaring die een gebruiker heeft met de website, waarbij usability meer zegt over het gemak.

 

Tips

  • De laadtijd van de website mag nooit langer dan tien seconden zijn. Hiermee vergroot je de kans dat de gebruiker afhaakt, omdat zijn aandacht verloren gaat.
  • Hoe gebruiksvriendelijker jouw website is, hoe meer loyaliteit je van je klanten zult ontvangen. Een fijne en gemakkelijke website ervaring zorgt voor een lager bouncepercentage.

 

 

SEO Trend #8: Featured snippets

Iedereen die aan zoekmachine optimalisatie doet heeft als doel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. Het ultieme doel is natuurlijk het behalen van de eerste positie op de eerste pagina van de zoekresultaten. Als je je website optimaliseert voor featured snippets kun je ervoor zorgen dat jouw website op positie 0 wordt weergegeven.

Google geeft featured snippets namelijk weer boven de advertenties én organische zoekresultaten. Dit doet het met als doel om zoekopdrachten van gebruikers zo snel mogelijk te kunnen beantwoorden. De CTR is minder hoog dan je denkt: slechts 8,6% van alle klikken gaan naar featured snippets. Dit komt omdat deze uitgelichte antwoorden de vraag van gebruikers direct beantwoorden. Hierdoor hoeven ze in principe niet verder te zoeken.

 

Tips

  • Je kunt niet uit het niets een featured snippet verkrijgen: zorg ervoor dat je zoekmachine optimalisatie dusdanig op orde is dat je al in de top vijf van de zoekresultaten zichtbaar bent.
  • Zorg naast het antwoord op de vraag van de gebruiker voor nog veel meer relevante informatie. Dit zorgt ervoor dat de pagina krachtiger is en daarmee vergroot je de kans om in de top vijf te verschijnen.

 

 

SEO Trend #9: Structured data

Structured data helpt Google jouw content te begrijpen. Zoals je afbeeldingen een alt-tekst geeft en pagina’s een meta description, kun je met structured data ook betekenis geven aan je content. Structured data wordt voornamelijk gebruikt voor rich snippets: een extra regel die je toevoegt waarmee je opvalt in de zoekresultaten. Rich snippets kun je verkrijgen door structured data toe te passen door middel van code. De codetaal die hier vaak voor wordt gebruikt is Schema.org. Voorbeelden van rich snippets zijn:

  • Data van evenementen
  • De bereidingstijd van een recept
  • Reviews en beoordelingen
  • Prijs of voorraden van een product of dienst

Door structured data toe te voegen geef je betekenis aan deze cijfers waardoor Google dit echt ziet als bijvoorbeeld een bereidingstijd in plaats van een willekeurig cijfer.

 

 

 Tips

 

  • Onderzoek eerst welke rich snippets relevant zijn voor jouw website. Website reviews zijn altijd goed om te delen!
  • Om te optimaliseren moet je ervoor zorgen dat al je afbeeldingen een alt-tekst hebben.

 

 

SEO Trend #10: Video's

Zoekmachines houden met verschillende factoren rekening om jouw positie in de zoekresultaten vast te stellen. Een aantal van die factoren zijn het bounce rate percentage en de dwell time. Video’s op je website zorgen ervoor dat je de aandacht van bezoekers langer vasthoudt en dat heeft positieve gevolgen voor deze factoren.

Het zorgt namelijk voor een lagere bounce rate en een hogere dwell time. Daarnaast zorgen video’s voor een duurzame relatie met je doelgroep. En laat dat nou net zijn waar je naar op zoek bent. Als je ervoor zorgt dat je al jouw video’s optimaliseert voor zoekmachines, kun je er zelfs voor zorgen dat jouw video’s zichtbaar worden in de zoekresultaten.

 

 Tips

  • Plaats je video’s niet alleen op je website, maar ook op al je socialmediakanalen. Dat is namelijk verreweg de makkelijkste manier om een duurzame relatie met je doelgroep op te bouwen.
  • Live video’s zorgen voor meer engagement met je doelgroep en worden over het algemeen langer bekeken. Plaats dus zeker niet alleen eerder opgenomen video’s.

 

 

SEO Trend #11: Veiligheid

Het laatste wat je als website eigenaar wilt is dat de bezoekers van je website zich afvragen of je website wel betrouwbaar en veilig genoeg is. Het is daarom ontzettend belangrijk dat de veiligheid van je website op orde is. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat je website gebruik maakt van het HTTPS protocol. Dit geeft browsers het signaal dat je website veilig is.

Als er een gebruiker op je website komt, ziet hij/zij een slotje in de adresbalk. Dit wekt vertrouwen, omdat mensen dan weten dat alle gegevens die je met je website verzamelt versleuteld worden. Iedereen die snode plannen heeft met privacygevoelige gegevens van anderen heeft niks aan deze versleutelde data.

 

 

Tips

  • Zorg voor het juiste SSL-certificaat.
  • Een veilige website krijgt voorrang in de zoekresultaten, dus zet alles op alles om de veiligheid van de gebruikers op je website te garanderen.

 

 

SEO Trend #12: Snelheid

Om online succes te hebben is het van belang om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Een heel belangrijk onderdeel hiervan is snelheid.

Wist je dat van alle websitebezoekers bijna de helft je website verlaat als het langer dan 3 seconden duurt voordat de pagina volledig is geladen.

Om te zorgen dat je een snelle website hebt is het belangrijk dat je een goede hosting provider kiest. Het is van belang dat het niet te lang duurt voordat de server antwoord geeft op de opdracht die de gebruiker uitvoert. Ook spelen afbeeldingen een belangrijke rol in dit proces.

 

 

 

 

Zoals eerder genoemd is het belangrijk om afbeeldingen een alt-tekst te geven zodat Google snapt wat er op de afbeelding staat en jouw website hierdoor beter geoptimaliseerd is. Maar dit is niet de enige manier waarop je afbeeldingen kunt optimaliseren. Afbeeldingen kunnen er ook voor zorgen dat het laden van een pagina te lang duurt. Het is belangrijk dat de bestandsgrootte niet te groot is. Ook het uploaden van video’s kan zorgen voor een langere laadtijd van je website.

Tips

 

  • Voordat je een afbeelding op je website plaatst kan je deze beter eerst comprimeren op bijvoorbeeld PicResize of TinyJPG.
  • Video’s kan je beter eerst uploaden op YouTube of Vimeo voordat je ze op je website plaatst.