Mad Media Blog

Lees hier de laatste marketing, sales en inbound blogs.

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1


Wat is Google RankBrain?


Wat is Google RankBrain?

Wereldwijd doen miljoenen mensen dagelijks 3,5 miljard zoekopdrachten via Google (Frankwatching, 2016). Elke keer als je iets op Google zoekt, bepalen meer dan 200 factoren welke resultaten je te zien krijgt. Deze factoren samen vormen het algoritme van Google, ook wel Hummingbird genoemd. RankBrain is één van deze factoren. Volgens het bedrijf zelf complementeert RankBrain (naast links en content) zelfs de top drie van belangrijkste factoren. Maar, wat is RankBrain nu eigenlijk precies?

RankBrain is een systeem dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en zichzelf zo steeds nieuwe dingen leert. Deze techniek wordt ook wel machine learning genoemd. RankBrain is ontwikkeld om nog nooit eerder uitgevoerde zoekopdrachten beter te begrijpen en betere zoekresultaten weer te geven. 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten (Google, 2018) zijn namelijk nieuwe zoekopdrachten, die Google voor het eerst te verwerken krijgt.

Google heeft als doel de gebruikers zo snel mogelijk van zoveel mogelijk informatie te voorzien. In 85% van alle dagelijkse zoekopdrachten lukte dit al, omdat dit zoekopdrachten zijn die vaker zijn uitgevoerd. De overige 15% zorgde voor een ‘probleem’: omdat Google deze zoekopdrachten nog nooit verwerkt had, duurde het ten eerste langer om zoekresultaten weer te geven en ten tweede bleken de getoonde zoekresultaten niet altijd relevant genoeg voor de gebruiker.

 

Voor de invoering van RankBrain

Voordat Google RankBrain ontwikkelde kregen gebruikers alleen websites te zien waar (één van) de zoekwoorden op voorkwamen. Deze resultaten waren niet altijd even relevant, omdat mensen eigenlijk iets heel anders zochten dan dat ze voorgeschoteld kregen door de zoekmachine. Als je iets opzoekt via Google en vervolgens een zoekresultaat aanklikt, dan houdt RankBrain bij welke zoekresultaten je aanklikt. Op deze manier leert het systeem welke zoekresultaten wél en welke zoekresultaten niet relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten.

RankBrain heeft in de basis twee taken om te bepalen welke zoekresultaten het relevantst zijn:

1. Zoekintentie beter begrijpen
Zoals hierboven aangegeven gaf Google voordat RankBrain ontwikkeld was zoekresultaten weer van websites waar de door jou ingevulde zoekwoorden op voorkwamen. RankBrain probeert een stapje verder te gaan en precies te begrijpen wat er met een zoekopdracht bedoeld wordt. Zo worden alle zoekopdrachten in drie verschillende categorieën ingedeeld: do, know en go. Hieronder staat kort beschreven wanneer jouw zoekopdracht binnen welke categorie valt.

- Do: je zoekt naar een website waar je iets kunt doen, zoals het aanschaffen van een product of het downloaden van software.
- Know: je zoekt specifieke informatie op, zonder de intentie te hebben om bijvoorbeeld online te shoppen
- Go: je bent specifiek op zoek naar een bepaalde website

2. Gebruikerstevredenheid meten
RankBrain bekijkt hoe gebruikers omgaan met de getoonde zoekresultaten, oftewel: op welke websites uit de zoekresultaten staan voor gebruikers relevante informatie. De gebruikerstevredenheid wordt gebaseerd op vier gebruiksvriendelijkheid signalen:
1. Click Through Rate (CTR): hoeveel gebruikers klikken door op het getoonde zoekresultaat
2. Dwell Time: hoe lang blijven gebruikers op de website van het getoonde zoekresultaat voordat ze teruggaan naar het overzicht van alle zoekresultaten
3. Bounce Rate: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder andere pagina’s van de website te bezoeken
4. Pogo-sticking: hoe vaak er heen en weer wordt geklikt tussen een website en de zoekresultaten

 

RankBrain en de gevolgen voor zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, in het Engels Search Engine Optimization (SEO), is een hele belangrijke tool die ingezet wordt om de online vindbaarheid van een onderneming te vergroten. Dit houdt in dat de website van de onderneming als één van de eerste zoekresultaten wordt weergegeven en dat vergroot de kans op meer bezoekers. RankBrain kan dus zeker gevolgen hebben voor SEO.

Stel dat jouw website volledig geoptimaliseerd is voor SEO, dan is de kans dus groot dat jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten wordt weergegeven wanneer iemand de door jou ingestelde zoekwoorden opzoekt. Het is vervolgens wel van belang dat de overige informatie op je website relevant is voor de gebruiker én dat de website gebruiksvriendelijk is en mensen dus niet direct afschrikt. Want, als je website niet gebruiksvriendelijk is en/of de informatie op je website niet relevant (genoeg) is, dan heeft dat invloed op drie van de vier gebruiksvriendelijkheid signalen: de dwell time, de bounce rate en pogo-sticking. RankBrain leert zichzelf op dat moment aan dat jouw website voor gebruikers niet relevant is voor de door hen ingevoerde zoekwoorden. En dat heeft als gevolg dat jouw website de eerstvolgende keer dat iemand dezelfde zoekwoorden invoert een stuk lager wordt weergegeven, waardoor er ook minder bezoekers op je website zullen komen.

 

Inspelen op RankBrain

Om goed in te spelen op RankBrain is het van belang om je in het systeem te verplaatsen bij het bepalen van de te hanteren SEO-strategie. Het is in eerste instantie van belang om de zoekintentie van de gebruikers te begrijpen. Waarom zoeken ze iets op? Is dat omdat ze simpelweg meer informatie over het onderwerp willen, of zijn ze specifiek op zoek naar een bedrijf dat de desbetreffende service aanbiedt? Een voorbeeld is bijvoorbeeld het zoekwoord ‘autoband verwisselen’. Iemand die dit intypt kan op zoek zijn naar een bedrijf dat de autoband kan verwisselen, maar kan ook op zoek zijn naar een website waarop staat uitgelegd hoe een autoband verwisseld dient te worden. Van dat tweede scenario gaan we uit in dit voorbeeld. Als jij een autogarage hebt en je staat dankzij goed gebruik te maken van SEO bij één van de eerste zoekresultaten, maar vervolgens vindt de gebruiker niet de gewenste informatie, dan gaat de gebruiker weer weg. En dat is van invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Houd de zoekintentie van gebruikers dus altijd in je achterhoofd, zo voorkom je een hoge bounce rate en pogo-sticking en zo kun je de dwell time wellicht verlengen.

Onze ervaren en speciaal opgeleide online marketeers kunnen je helpen om jouw website tegen scherpe tarieven volledig te optimaliseren voor zoekmachines. Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt of als je meer informatie wilt.

Topics:
  • SEO
  • Online Marketing