SEO trend 1: Google assistant

Verandert het zoekgedrag van de consument

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1

12 seo trends ebook

Alle SEO trends in één handig overzicht? Download de whitepaper: SEO trends 2019!

Download


Google Assistant & online marketing 

Je hebt vast wel gehoord van Google Assistant: de virtuele assistent van Google. In dit artikel lees je wat Google Assistant precies is en hoe je hiermee kunt inspelen op jouw online marketing.In de loop der jaren is het steeds gemakkelijker geworden om smart devices te bedienen. De gebruiksvriendelijkheid in het online zoeken is enorm gegroeid en zal in de toekomst blijven groeien. Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van deze gebruiksvriendelijkheid is de Google Asisstant. 

Google Assistant werkt met Voice Search

Google Assistant is de virtuele assistent van Google die werkt met voice search. Door de opkomst van voice search verandert de manier waarop consumenten zoeken. Het onderzoek van Gartner (2016) vertelt dat 30% van alle zoekopdrachten in 2020 zonder scherm zullen zijn. Dit houdt in dat 30% van de zoekopdrachten via voice search gaat in plaats van tekstuele zoekopdrachten. Google Assistant en andere virtuele assistenten kunnen door middel van een gesproken zoekopdracht een antwoord genereren en oplezen. Hierdoor hoef je het antwoord niet zelf in te tikken en op te lezen en gaat Google Assistant automatisch op zoek naar het meest relevante antwoord. Het antwoord wat de virtuele assistent op leest is eigenlijk te vergelijken met een Featured Snippet.

Je kunt Google Assistant op je smartphone, tablet, smartwatch of ander smart display gebruiken. Zo kun je vragen stellen als 'Wat is het weer vandaag?' of 'Is er file onderweg?', maar je kunt ook opdrachten geven. Bijvoorbeeld: 'Navigeer naar huis' of 'Speel muziek af'. Wat deze virtuele assistent zo handig maakt, is dat er veel tijd en handelingen uit handen worden genomen. In plaats van dat de consument zijn smartphone pakt, naar Google gaat en de zoekwoorden intypt, spreekt hij zijn zoekopdracht in.

Google Assistant en online marketing

Google Assistant is pas sinds juli 2018 beschikbaar in Nederland en nog niet zo geavanceerd als de originele versie uit de Verenigde Staten. Steeds meer mensen gebruiken een virtuele assistent om bijvoorbeeld informatie online op te zoeken of afspraken in te plannen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je je online marketing kunt optimaliseren voor deze manier van zoeken.

Bepaal de intentie van de gebruiker

Als eerste is het belangrijk om te achterhalen wanneer de consument gebruik maakt van Voice Search. Zo blijkt er bijvoorbeeld uit een onderzoek van Google dat 31% van de tieners Voice Search gebruikt om informatie te zoeken voor bijvoorbeeld hun huiswerk.

Long Tail zoekwoorden gebruiken

Als je met online marketing wilt inspelen op Google Assistant, is het belangrijk om te weten hoe mensen zoeken met een virtuele assistent. Voorheen werd er op Google veel gezocht in short tail zoekwoorden. Bij het zoeken via Voice Search gebruikt de consument vaak ‘lange’ zinnen in plaats van zo kort mogelijke zoekwoorden. Om deze reden is het aan te raden om te focussen op Long Tail zoekwoorden als je wilt inspelen op deze nieuwe trend. Ga na wat de gebruiksintentie is en stem hierop je zoekwoorden af.

Optimaliseer je content voor Featured Snippets

Google Assistant maakt vaak gebruik van featured Snippets als antwoord op voice searches en daarom is het relevant om te zorgen dat jouw content wordt weergegeven als Featured Snippet. Lees hier wat een Featured Snippet is en hoe je kan zorgen dat jouw content wordt weergegeven op positie 0 in Google.

Wil jij ook een geoptimaliseerde website?

Wil jij ook future-proof zijn en goed gevonden worden met deze nieuwe zoekmethode, maar weet je niet hoe je dit kan realiseren? Vraag dan een gratis en vrijblijvende SEO scan aan en wij scannen jouw website helemaal op het gebied van zoekoptimalisatie.

Topics:
  • SEO
  • optimalisatie
  • google