Featured snippet

Featured snippets zorgen voor een nóg hogere positie in de zoekresultaten

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1

12 seo trends ebook

Alle SEO trends in één handig overzicht? Download de whitepaper: SEO trends 2019!

Download


Featured snippets zorgen voor nóg hogere posities in de zoekresultaten

Zoekmachine optimalisatie heeft als doel dat jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten verschijnt. De eerste positie op de eerste pagina is voor ieder bedrijf het ultieme streven. De kans dat een potentiële klant je website bezoekt en uiteindelijk daadwerkelijk klant wordt is dan namelijk vele malen groter. Boven de organische zoekresultaten is ruimte gereserveerd voor advertenties. Dit is voor bedrijven de makkelijkste manier om door middel van adverteren via Google bovenaan de zoekresultaten te komen. Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat direct antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker. Featured snippets verschijnen boven de advertenties, ook wel position zero genoemd. Het is voor jou dus de ideale kans om zichtbaar te worden voor jouw doelgroep. Hieronder zie je een voorbeeld van een featured snippet.

Zoals je ziet wordt mijn zoekopdracht “wat is een diadeem” direct beantwoord met een featured snippet. In dit voorbeeld is de informatie afkomstig van Wikipedia. De online encyclopedie staat daarnaast op de eerste plaats in de zoekresultaten. Maar, die eerste plaats is geen vereiste om een featured snippet te verkrijgen. Uit onderzoek van Ahrefs.com blijkt namelijk dat 99,58% van alle featured snippets afkomstig is uit één van de eerste tien zoekresultaten.  Daarnaast blijkt dat een positie in de eerste vijf zoekresultaten de kans op een uitgelicht zoekresultaat aanzienlijk vergroot. Van alle featured snippets die Ahrefs.com onderzocht kwam namelijk 97,1 procent uit één van de eerste vijf zoekresultaten. 


voorbeeld featured snippet

Zelf een featured snippet verkrijgen

Google probeert tegenwoordig niet alleen zoveel mogelijk zoekresultaten weer te geven, maar ook de zoekintentie achter de zoekopdrachten te begrijpen. Aan de hand van deze zoekintentie probeert Google zoekresultaten te laten zien die relevant zijn voor de gebruiker. Relevantie is één van de voorwaarden om de informatie uit jouw website in een featured snippet te krijgen. Hieronder vind je een aantal tips om de kans op een featured snippet te vergroten.

  • Zorg ervoor dat de pagina waar je een featured snippet mee wilt behalen in de eerste vijf zoekresultaten zichtbaar is. Uit hetzelfde onderzoek van Ahrefs.com blijkt namelijk dat 97,1% van alle featured snippets uit de top vijf komt.
  • Beantwoord de vraag zo kort en bondig mogelijk, het liefst met minimaal 39 en maximaal 58 woorden. Uit een onderzoek van Hubspot blijkt namelijk dat 85,6% van alle featured snippets uit 39 tot 58 woorden bestaat. Het is daarnaast aan te raden om het antwoord in een vrijstaande paragraaf (het liefst de eerste) op te nemen en de bijbehorende vraag daarboven in bijvoorbeeld een H2-tag te plaatsen. 
  • Zorg ervoor dat er naast de vraag en het bijbehorende antwoord nog veel meer (relevante) informatie op de pagina staat. Dit zorgt ervoor dat de pagina sterker is en daarmee vergroot je de kans dat de pagina in de top vijf van de zoekresultaten verschijnt.

Zorgen featured snippets voor meer klikken?

We weten ondertussen van featured snippets dat ze bovenaan de zoekresultaten verschijnen en dat ze er anders uitzien dan de overige zoekresultaten. Maar, hoe zit het met het aantal klikken? Je zou verwachten dat de Click-Through Rate* (CTR) van featured snippets een stuk hoger ligt dan die van de overige zoekresultaten. In de praktijk blijkt dat echter niet te kloppen. In de volgende afbeelding zie je het gemiddelde CTR van featured snippets in verhouding met het gemiddelde CTR van zoekresultaten zonder featured snippet.

* De Click-Through Rate is de verhouding tussen het aantal klikken en het aantal weergaven.

Je ziet dus dat featured snippets gemiddeld 8,6% van de klikken krijgen, terwijl 19,6% van de klikken naar het eerste zoekresultaat gaat. Bij zoekresultaten waar Google geen featured snippet plaatst, gaat 26% van alle klikken naar het eerste zoekresultaat. De conclusie die we hier uit kunnen opmaken is dat een uitgelicht zoekresultaat klikken "steelt" van het eerste zoekresultaat. Als jij deze eerste positie niet in handen hebt is een featured snippet dus een geweldige manier om potentiële klanten van één van je concurrenten af te pakken.

Short tail vs. long tail

Als we kijken naar de zoekopdrachten die gebruikers invoeren in Google kunnen we twee soorten zoekwoorden onderscheiden: short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Uit onderzoek van SEMRush blijkt dat long tail zoekopdrachten vaker featured snippets tonen, namelijk in 76% van alle gevallen. Dit komt omdat long tail zoekwoorden over het algemeen gedetailleerder zijn dan short tail zoekwoorden. Hierboven gebruikte ik de zoekopdracht "Wat is een diadeem", wat een voorbeeld van een long tail zoekwoord is. Google ziet deze zoekopdracht als een vraag en wil mij daar zo snel mogelijk het antwoord laten zien. Als ik mijn zoekopdracht verander naar een short tail zoekwoord en alleen zoek op "diadeem", is de kans op een featured snippet dus statistisch gezien kleiner. Dit komt omdat Google niet weet of ik wil weten wat een diadeem is, of dat ik op zoek ben naar een winkel die stellages vol met diademen heeft.

Gratis SEO scan

Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw bedrijf beter vindbaar is voor potentiële klanten. Wil jij ook beter gevonden worden door potentiële klanten, maar heb je geen idee waarom dat op dit moment nog niet lukt? Laat ons dan gratis en geheel vrijblijvend een SEO scan uitvoeren. Dan brengen we precies in kaart welke verbeterpunten we nog zien op het gebied van zoekmachine optimalisatie en optimaliseren we jouw website voor featured snippets. Lijkt dit je wel handig? Vraag dan hier direct je gratis SEO scan aan!

Topics:
  • SEO
  • optimalisatie
  • google