SEO trend 6: Artificial intelligence

Artificial Intelligence wordt steeds belangrijker

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1

12 seo trends ebook

Alle SEO trends in één handig overzicht? Download de whitepaper: SEO trends 2019!

Download


Artificial intelligence verandert zoekmachine optimalisatie

Artificial intelligence wordt ingezet omdat de manier waarop mensen via zoekmachines op internet zoeken de laatste jaren drastisch is veranderd. Steeds vaker maken mensen tijdens het zoeken gebruik van long tail zoekwoorden, waardoor de zoekopdrachten heel specifiek zijn. Dit komt voornamelijk door de opkomst van gesproken zoekopdrachten. Momenteel zijn 20% van alle mobiele zoekopdrachten in Google gesproken zoekopdrachten (Search Engine Land). De verwachting is dat dit percentage de komende jaren alleen nog maar verder zal oplopen.

Omdat de manier van zoeken veranderd is, veranderen ook de technologieën die zoekopdrachten moeten begrijpen en zoekresultaten weergeven. Eerder liet ik je al kennismaken met Google Rankbrain, een systeem dat gebruik maakt van artificial intelligence om de zoekintentie van de gebruiker beter te begrijpen. Google heeft dit systeem ontwikkeld omdat het niet meer jouw zoekmachine wil zijn, maar jouw persoonlijke assistent. Daarom is het systeem zo ingericht dat binnen korte tijd zoveel mogelijk (relevante) resultaten worden weergegeven, ook als een zoekopdracht nog nooit eerder is uitgevoerd.

Google is AI-minded

Het bedrijf zet artificial intelligence naast Rankbrain namelijk steeds vaker in. Tijdens de Google I/O-conferentie van dit jaar werden een aantal zeer interessante nieuwe AI-projecten aangekondigd. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Google Duplex is een uitbreiding van Google Assistant die een tafel voor je kan reserveren in een restaurant, een afspraak kan maken bij de kapper en kan uitzoeken wat de openingstijden van een bedrijf zijn tijdens de vakantie. Wat Duplex zo bijzonder maakt? De chatbot belt namens jou met het bedrijf en de stem is bijna niet te onderscheiden van een menselijke stem. Hieronder zie je Duplex in actie tijdens de Google I/O-conferentie.
  • Smart Compose is een toevoeging aan Gmail die te vergelijken is met autocorrectie. Smart Compose helpt je dankzij machine learning bij het opstellen en afronden van zinnen. Het systeem leert zichzelf steeds nieuwe dingen aan en completeert jouw zinnen aan de hand van de bij Google van jou bekende gegevens.

De nadelige gevolgen van Artificial Intelligence

Google gebruikt Artificial Intelligence om de zoekintentie van de gebruiker beter te begrijpen en zo snel mogelijk de meest relevante zoekresultaten weer te geven. Featured snippets en quick answers zijn daar een voorbeeld van. Als ik Google bijvoorbeeld vraag wat de hoofdstad van Nederland is, krijg ik het antwoord direct te zien (zie foto). Daardoor weet ik direct het antwoord op mijn vraag en is het in principe niet nodig om één van de getoonde zoekresultaten aan te klikken.

Op mobiele apparaten is de Click-Through Rate van organische zoekresultaten in drie jaar tijd dan ook met bijna 30% afgenomen (Sparktoro.com). Waar de CTR in november 2015 nog op bijna 67% lag, was dat in februari van dit jaar nog slechts 39%. Google bedient gebruikers het liefst binnen haar eigen omgeving, waardoor de noodzaak om een andere website te bezoeken afneemt. En laat dat – meer bezoekers op je website – nou net jouw doel zijn.

Wat artificial intelligence voor jouw website betekent

Het voorbeeld hierboven is een voorbeeld van een quick answer, gegeven door Google zelf. Bij andere zoekopdrachten wordt mogelijk een featured snippet weergegeven. Je website optimaliseren voor featured snippets is één van de stappen die jij kunt ondernemen om toch meer bezoekers op je website te krijgen. Als je ervoor zorgt dat jij de zoekopdracht/vraag van de gebruiker weet te beantwoorden en jouw informatie in een featured snippet verschijnt, is de kans groter dat jouw website alsnog bezocht wordt.

Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met structured data, wat ervoor zorgt dat zoekmachines je content beter begrijpen. Je voegt een stuk code toe aan je content, waarmee je aangeeft wat voor content het betreft (bijvoorbeeld een adres of telefoonnummer). Als je deze code toevoegt, en je dus bezighoudt met structured data, geef je zoekmachines de kans om meer te leren over relevantie van de content. En dit vergroot de kans dat jouw content in een featured snippet verschijnt.

Optimaliseer je content voor artificial intelligence

Artificial intelligence speelt een steeds belangrijkere rol op het gebied van SEO, het is dus belangrijk om je content en website daarvoor te optimaliseren. Houd onze kennisartikelen in de gaten om niks te missen van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Wil jij dat jouw website altijd volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat je uiteindelijk beter gevonden wordt door potentiële klanten? Neem dan contact met ons op en maak gebruik van de kennis van onze SEO-specialisten. Tot snel!

Topics:
  • SEO
  • artificial intelligence
  • Online Marketing