Mad Media Blog

Lees hier de laatste marketing, sales en inbound blogs.

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1


Wat zijn long tail zoekwoorden precies?


Wat zijn long tail zoekwoorden?

Het vaststellen van de juiste zoekwoorden is één van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Er bestaan twee verschillende soorten zoekwoorden: short tail en long tail zoekwoorden.

Hierboven zie je een voorbeeld van een long tail zoekwoord. Long tail zoekwoorden bestaan uit minimaal vier woorden. Zoals ik schreef in het artikel “Wat is Google Rankbrain?” krijgt Google per dag 3,5 miljard zoekopdrachten te verwerken. 70% van al deze zoekopdrachten zijn long tail zoekwoorden.

 

Het verschil tussen short en long tail zoekwoorden

De hoeveelheid woorden van een zoekopdracht geeft vaak aan in welke fase van het koopproces een gebruiker zich bevindt. Het koopproces is het proces dat een consument doorloopt voordat deze daadwerkelijk overgaat tot de aanschaf van een product of dienst. Dit proces bestaat uit de volgende vijf fasen:

1. herkennen van het probleem of de behoefte
2. informatie zoeken over producten of diensten die de behoefte kunnen bevredigen
3. evalueren van de alternatieven
4. beslissen of er een aankoop gedaan gaat worden
5. het gedrag na de aankoop

Als iemand een long tail zoekwoord intypt, bevindt diegene zich vaak in fase 3 en 4. De consument is fase 2 (de oriëntatiefase) op dat moment gepasseerd en weet naar welk specifiek product hij op zoek is. Waar de consument tijdens het oriënteren waarschijnlijk een short tail zoekwoord gebruikte, zoals “nieuwe auto kopen”, zal hij nu bijvoorbeeld het long tail zoekwoord “witte BMW 3-serie Gran Turismo 320i” invoeren.

Omdat het zoekvolume op short tail zoekwoorden veel groter is ligt de concurrentie op deze zoekwoorden een flink stuk hoger. Lees verder...

De voordelen van long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden hebben ten opzichte van short tail zoekwoorden als voordeel dat de concurrentie op deze zoekwoorden lager ligt en dat er meer conversies uit voortkomen. Een potentiële klant, die net als in het bovenstaande voorbeeld (uiteindelijk) specifiek op zoek is naar een witte BMW 3-serie Gran Turismo 320i, is veel conversie gerichter aan het zoeken. De intentie om de aankoop te verrichten is er. Nu gaat hij op zoek naar een geschikte winkel om de auto, tegen de juiste prijs, te kopen.

Dus, long tail zoekwoorden zijn beter dan short tail zoekwoorden? Nee. Met het gebruiken van long tail zoekwoorden vergroot je de kans om beter gevonden te worden, omdat de concurrentie op deze zoekwoorden lager ligt. Maar ook met short tail zoekwoorden kun je, ondanks de hoge concurrentie, door goed gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie hoge posities binnen zoekmachines behalen.

 

Long tail zoekwoorden in de lift

Momenteel zijn 70% van alle zoekopdrachten long tail zoekwoorden. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit percentage alleen nog maar verder zal stijgen. Eén van de factoren die deze ontwikkeling mogelijk maakt is de opkomst van gesproken zoekopdrachten. Volgens comScore zal 50% van alle zoekopdrachten in 2020 gesproken zijn.

Een zoekwoordonderzoek kan je helpen bij het vaststellen hoe klanten op zoek zijn naar je producten of diensten. Je kunt hier de zoekwoordplanner van Google of andere tools zoals Ubersuggest voor gebruiken. Wil je dit liever uitbesteden? Heb je vragen of wil je nog meer informatie over deze of één van onze andere diensten? Neem dan contact met ons op.

Topics:
  • SEO
  • Online Marketing
  • optimalisatie