SEO trend 2.1: Voice search

Het gebruik van voice search stijgt

linkedin facebooktwitteremailslackslack-1

12 seo trends ebook

Alle SEO trends in één handig overzicht? Download de whitepaper: SEO trends 2019!

Download


Voice search: wees voorbereid

Gesproken zoekopdrachten worden steeds belangrijker om rekening mee te houden in online marketing. Alhoewel wij in Nederland nog niet zoveel gebruik maken van voice search als in de Verenigde Staten, groeit het gebruik van gesproken zoekopdrachten heel snel en is het van belang om hier op tijd op in te spelen met je online marketing. Uit onderzoek van Google blijkt dat nu in de Verenigde Staten al 55% van alle tieners en 41% van alle volwassenen gebruikmaakt van gesproken zoekopdrachten. Omdat je in de meeste gevallen geen scherm nodig hebt voor gesproken zoekopdrachten is dit een populaire manier van zoeken tijdens het autorijden of koken.

Hoe belangrijk is voice search?

Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat voice search een hele belangrijke ontwikkeling is die niet zomaar genegeerd kan worden in de online marketing. Uit dit onderzoek blijkt dat in 2020, 30% van alle zoekopdrachten zonder scherm zal plaatsvinden. Dit betekent dus dat mensen niet meer naar hun telefoon grijpen om zelf de zoekopdrachten te typen, maar zonder het device aan te raken een zoekopdracht uitvoeren. In deze video zie je hoe voice search gebruikt kan worden en hoe het werkt.

Voice search = long tail zoekwoorden

Door de opkomst van voice search wordt er anders gezocht dan voorheen, omdat er met gesproken zoekopdrachten vaak volledige zinnen worden gesproken in plaats van één keyword. De focus moet juist gelegd worden op long tail zoekwoorden, in plaats van short tail zoekwoorden. Omdat consumenten anders gaan zoeken met voice search, is het nog belangrijker geworden om de zoekintentie te snappen. Met textual search zoeken mensen bijvoorbeeld sneller: ‘laptop kopen’, waar een gesproken zoekopdracht bijvoorbeeld is: ‘Waar kan ik het beste een laptop kopen?'.

Hoe wordt voice search gebruikt

Voice search wordt gebruikt op smart devices zoals smartphones en tablets of via een smart systeem in huis. De gebruiksvriendelijkheid van voice search heeft voornamelijk te maken met de opkomst van virtuele assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistant. Hoe zo’n virtuele assistent werkt kan je lezen in het artikel Google Assistant & Online Marketing. Door een gesproken zoekopdracht uit te voeren, krijg je antwoord van een virtuele assistent die het antwoord voorleest. Om te zorgen dat jouw content wordt weergegeven als de consument zoekt door middel van voice search, is het belangrijk om te zorgen dat je content featured snippet ready is.

Andere manieren van zoeken

Natuurlijk kennen we allemaal textual search: zelf een vraag intypen in Google of een andere zoekmachine. Maar nu weet je ook wat voice search is. Buiten deze vormen van zoeken bestaan er ook nog ander manier waarop er online gezocht kan worden, namelijk: visual search. Ook visual search gaat een steeds belangrijkere rol spelen en zorgt er samen met voice search voor dat textual search snel overbodig wordt.

Zorgen dat jij gevonden wordt in Google?

Wil jij weten of jouw content geoptimaliseerd is voor voice search en/of visual search en wil jij zeker weten dat jij online gevonden wordt? Neem contact op en vraag vrijblijvend een SEO scan aan.

Topics:
  • SEO
  • optimalisatie
  • google