Mad Media Blog

Lees hier de laatste marketing, sales en inbound blogs.


Visual search en e-commerce gaan hand in hand


Visual search en e-commerce gaan hand in hand

Jarenlang is het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine de meest gebruikte manier van zoeken geweest. Technologische ontwikkelingen zoals artificial intelligence zorgen ervoor dat steeds meer mensen zoeken door middel van gesproken zoekopdrachten. Daarnaast is visual search, het zoeken met afbeeldingen, in opkomst. Tegelijkertijd is het een grote kans op meer omzet voor bedrijven met een webshop. Waarom en hoe visual search de kans op meer omzet vergroot lees je in dit artikel.

Visual search kan toch al veel langer?

Dat klopt inderdaad. Zoeken op afbeeldingen kan namelijk al enkele jaren via Google Afbeeldingen en is daarom dus zeker niet nieuw te noemen. Hieronder zie je een voorbeeld van de oude manier van zoeken op afbeeldingen.

 

Je ziet dat Google zeer uitgebreide informatie geeft over de foto. Zo heb ik de mogelijkheid om andere afbeeldingen van de kubuswoningen te bekijken, kan ik er meer informatie over lezen en zelfs een reservering maken als ik dat zou willen. Tot slot laat de zoekmachine me zien welke bezienswaardigheden er nog meer in Rotterdam te vinden zijn.

Het inzetten van artificial intelligence door onder anderen Google geeft het zoeken op afbeeldingen echter enkele nieuwe dimensies. Vooral binnen e-commerce kan visual search een grote impact hebben. Stel: je ziet ergens een mooie lamp die je thuis ook wel zou willen hebben. Als je daar een foto van maakt zal visual search je voorwerpen laten zien die er erg op de lamp lijken. Je krijgt als gebruiker dus alternatieven van de lamp te zien, die je vervolgens direct online zou kunnen bestellen. Google Lens en Pinterest Lens zijn twee voorbeelden van toepassingen die gebruikmaken van visual search.


Google Lens

Waar Google Lens in aanvankelijk te gebruiken was met Google Foto's, dat standaard geïnstalleerd is op Android apparaten, is er tegenwoordig een losse app beschikbaar. Deze kun je helemaal voor niets downloaden in de Google Play Store. Google Lens geeft extra informatie over bepaalde objecten als je de omgeving scant met de camera. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke beoordeling een restaurant krijgt volgens Google Reviews. De app kan ook tekst lezen, begrijpen en eventueel kopiëren en kan zelfs een telefoonnummer of adres voor je opslaan als je een visitekaartje scant. In de video hiernaast zie je Google Lens in actie.

Pinterest Lens

Je kent Pinterest vast als online prikbord waar je interessant beeldmateriaal kunt vastpinnen op een bord. Dit beeldmateriaal kan ook beelden van externe websites bevatten, bijvoorbeeld producten uit een webshop. Het online platform speelt in op visual search met de vorig jaar geïntroduceerde app Pinterest Lens. Als je een productfoto maakt zal de app op zoek gaan naar gerelateerde producten, waardoor je alternatieven kunt bekijken en nieuwe producten kunt ontdekken. Daarnaast kun je ook een foto van een gerecht uploaden om recepten van soortgelijke gerechten in te zien. Hiernaast zie je hoe de visual search functie van Pinterest Lens werkt.

Je omzet verhogen met visual search

Als je een webshop hebt is het op de juiste manier inspelen op visual search een ultieme kans om je omzet te verhogen. Uit interne gegevens van Pinterest blijkt dat er in 2018 meer dan 600 miljoen visuele zoekopdrachten uitgevoerd zijn. Dit is een stijging van maar liefst 140% ten opzichte van vorig jaar. Als jij je webshop volledig visual search-proof wilt maken kun je een aantal optimalisaties doorvoeren.

Alt-tekst

Als je afbeeldingen toevoegt aan je webshop kun je de afbeelding een titel en een alt-tekst meegeven. De alt-tekst zorgt ervoor dat zoekmachines, die jouw afbeelding (nog) niet letterlijk kunnen zien, weten wat er op de afbeelding te zien is. Het is dus ten zeerste aan te raden om elke afbeelding in je webshop een alt-tekst te geven, zodat je de kans vergroot dat jouw product (en dus je webshop) zichtbaar wordt in Google afbeeldingen. Daarnaast kan het voorkomen dat een afbeelding niet weergegeven kan worden, in dat geval wordt de alt-tekst getoond.

Logo's

De visual search functie van zowel Google als Pinterest Lens kan afbeeldingen scannen en in gedeeltes knippen. Als je bijvoorbeeld zoekt op een schoen van Adidas, dan ziet visual search een schoen, maar ook het logo van Adidas. Aan de hand van deze gegevens krijg je hoogstwaarschijnlijk meer Adidas schoenen te zien. Dit komt omdat visual search begrijpt dat je op zoek bent naar schoenen van dat merk. Als jij er in je webshop voor zorgt dat logo’s goed zichtbaar zijn op productfoto’s, vergroot je dus de kans dat je zichtbaar wordt je potentiële klanten.

Meer omzet? Laat ons je helpen!

Of je nou een webshop hebt of niet, Mad Media kan je helpen om je omzet te verhogen. Hoe? Dat ligt er maar net aan wat jij wilt. We kunnen je website optimaliseren voor zoekmachines, zodat je beter gevonden wordt door potentiële klanten. Zoekmachine optimalisatie levert gratis leads op, maar het is een langdurig proces. Wil je het liefst zo snel mogelijk meer omzet behalen? Dan kunnen we voor je adverteren op Google en/of Facebook. We richten advertentiecampagnes altijd zo optimaal mogelijk in, zodat de we de kosten per conversie zo laag mogelijk voor je houden. Ben je geïnteresseerd? Vul dan onderstaand contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!